Får jeg by på litt sjokolade… meditasjon?

Det er fredags kveld, og jeg sitter og zapper uinspirert mellom kanalene. Det er ikke ofte vi ser på TV, kveldene fylles av så mye annet hos oss. I det jeg zapper forbi kanalen "MAT", ser jeg Sophie Dahl lage en mørk, rustikk sjokoladekake. Og med ett blir jeg årvåken og interessert. Jeg liker filosofien hennes, om enkel og ujålete mat, og ikke minst, så snakker hun om sjokolade med ektefølt lidenskap. En lidenskap jeg kjenner meg igjen i. Sjokolade… hvem elsker vel ikke den mørke, forførende godsaken? (Eh, Ok. Min nest eldste sønn. Men det er en annen historie).

Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg har tatt meg selv i å spise en hel skål sjokolade i turbofart, noe som gjør meg mer kvalm og uvel enn å gi meg den gode, ultimate sjokoladeopplevelsen.

Men sjokolade. Og meditasjon. Hva i all verden har de to med hverandre å gjøre, tenker du kanskje nå. Og hvis du ikke har hørt om det før, har jeg nå gleden av å introdusere deg for en mindfulness-meditasjon der sjokolade spiller hovedrollen!

Mindful eating er en stadig voksende gren innen mindfulness, men det er ikke noen form for diett. Mindful eating handler ikke om hva du spiser, eller hvor mye du spiser, men hvordan du spiser. Det handler om å fokusere på selve maten, vise takknemlighet til alle som har bidratt til måltidet, og å nyte maten langsomt. Det handler om å oppleve maten du spiser på en mer intens måte, å virkelig legge merke til smaken, duftene, teksturen, fargene og hele måltidet. Rett og slett nyte maten!

Les videre

Advertisements

Yoga med Unn

I juni hadde jeg en 21 – dagers yogautfordring, og jeg la ut de første innleggene mine her på bloggen. Men etter hvert som dagene gikk, bestemte jeg meg for bare å legge ut dagens yogautfordring og dagens yogabilde på Instagram, så sjekk min instagramprofil (@unntherese) dersom du å finne en oversikt over de 21 dagene.

Denne uka i august har jeg en ny utfordring, en 7 – dagers yogautfordring. Målet er å få en god start på høsten, der jeg har en ny yogaøvelse hver dag i syv dager. Planen er å forberede kropp og sinn på den vakre årstiden vi nå går inn i, slik at vi kan nyte høstens farger og dufter, og la kreativiteten og energien flomme! Å planlegge en god høst der vi kjenner at vi lever det livet vi virkelig ønsker å leve, der vi fokuserer på de menneskene som er viktige for oss og gjør det som gir oss mening. Et liv der vi klarer å kombinere jobb, familie og å ta vare på oss selv. Intensjonen er å styrke vårt "stressforsvar", slik at vi står bedre rustet mot å la hverdagens plikter og stress overmanne oss.

Temaene for de syv dagene er meditasjon for ny energi, frisk start, konsentrasjon, kreativitet, søvn, mindful eating og finn din indre gudinne! Følg meg på Instagram, og følg gjerne utfordringen 🙂

– Namasté

 

Dag 8: God nok!


Takk til alle dere som fortsatt henger med i #yogamedunn; nå er vi allerede inne i den andre av disse tre ukene! Hvis flere ønsker å delta, er det selvsagt ikke for sent, det er bare å henge seg med, og delta i sitt eget tempo.

I dag fortsetter vi med stressmestring, og nå flytter vi fokus over på indre opprydning. Jeg skal dele indre opprydning i tre deler. Temaet i dag handler om det å være god nok – akkurat som du er! Solveig skrev det så fint i går, at «om du klarer å akseptere deg selv som du er, her og nå, vil ustrasana gi deg akkurat det du trenger: praktisk innføring i å akseptere deg selv akkurat som du er». Så nydelig skrevet, og så sant!

For det med å være glad i seg selv… hvor mange kan med hånden på hjertet si at de er det? Jeg møter utallige mennesker, og svært mange sliter med en følelse av ikke å være god nok. Vi har en variabel selvfølelse, og mangler den grunnleggende kjærligheten til oss selv som vi er mye bedre til å vise til andre.
Les videre

Dag 7: Kamelen


Velkommen til dag 7 av #yogamedunn! Wow, en hel uke allerede! Tusen, tusen takk for alle gode tilbakemeldinger, jeg blir så glad og rørt av alle dere rause, gode mennesker der ute! Takk!

I dag er jeg så heldig at jeg har med meg en gjest på utfordringen! Solveig Hognestad og jeg fant en felles lidenskap gjennom yogaen, og hun er ei utrolig rå, dyktig og inspirerende dame! Solveig gir mye av seg selv, og jeg er så glad for at hun vil dele noen tanker om yoga med oss. Og ikke minst, hennes yndlingsøvelse! Les, og som dere sikkert skjønner, er Kamelen, Camel Pose, dagens øvelse. Hvis du ikke har gjort den før, anbefaler jeg å prøve den i bilde nr. 1.

Les videre

Dag 6: Rydd opp!


I går skrev jeg om stress, og inviterte dere til å dele deres tanker om temaet. Noen skrev om hva som skaper stress, andre hva dere må gjøre for å finne roen når dere stresser. Tusen takk for at dere deler! Stress er noe som kan sette oss skikkelig og langvarig ut, og jeg vet selv at jeg ikke er på mitt mest sjarmerende når stressnivået går i taket.

Nå har vi begynt å tenke og analysere hva som skaper stress for oss. Neste steg nå, er å starte en opprydning. For nå begynner to typer ryddejobber: en ytre og en indre. I dag handler det om ytre opprydning.

Les videre

Dag 5: Stressmestring

… Jeg er bare så sykt stressa! Dette er ord de aller fleste av oss har sagt eller hørt. Ikke bare en gang, men sannsynligvis ofte. De fleste moderne mennesker opplever ulik grad av stress. Vi har alle en lang rekke oppgaver som skal gjøre, og roller som skal fylles. Vi skal sjonglere mellom jobb, familie, husarbeid, kjøring og henting, omsorgsoppgaver for barn eller gamle foreldre, og ikke minst det vi opplever som et press fra andre. Press i forhold til utseende, kropp, interiør, trening og mye mer. Særlig de som er unge i dag opplever et umenneskelig press fra reklameindustrien og sosiale medier som min generasjon vanskelig kan forstå. (Jeg kommer til å skrive et innlegg om barn/ unge og yoga senere, har fått spørsmål om det!).

Men stress er helt ulikt fra menneske til menneske. Noen liker å ha «mange baller i lufta», og blir ikke nødvendigvis stressa av det. Andre kan oppleve stress selv om de ikke har mye å fylle kalenderen med. Og det er hele poenget: stress er individuelt, og handler om en følelse av oversikt og kontroll over tilværelsen.

Les videre

Dag 4: Takknemlighet

Den neste dagene skal vi dypdykke litt i stress og negative mønstre. Ikke for å dvele med det som er negativt, men fordi det er utrolig viktig å bli bevisst hva som stresser oss, hva som hindrer oss, hva som gjør at vi føler oss nedfor og at vi mangler energi, før vi kan gjøre endringer. For jeg håper at disse 21 dagene kan sette i gang viktige endringer hos dere som deltar. Men før vi begynner, vil jeg skrive litt om det å være takknemlig. For takknemlighet har vist seg å være en av de viktigste øvelsene vi kan gjøre for å skape rom for større livskvalitet. Det har blitt forsket mye på det å være takknemlig, og Barbara Fredricksom, amerikanske professor i psykologi og forfatter av boka Positivity, sier at den enkleste tilgangen til mer positive følelser nettopp er takknemlighet.

Les videre